y esto, ¿qué es?

Har precis blivit klar med hela helgens skolarbete.

Imorgon bär det av till Madrid för att titta på El Rey León med skolan, sedan stannar jag kvar och träffar de andra svenska utbyesstudenterna fredag-lördag, övernattar till söndag och tar sedan bussen hem till Benavente. Känns som att det kommer bli en spännande, rolig och lärorik helg.
Ska bli kul att få praktisera lite svenska igen, här blir det mest spanska(vilket är rätt okonstigt). Visst har jag pratat med min familj därhemma några gånger, men det är inte riktigt samma sak som att ha en traditionell konversation face to face.
Blir nog intressant att höra vad de andra har upplevt, vi är ju ganska väl utspridda över hela Spanien, så  jag kan tänka mig att vi har det ganska olika. Dessutom bor ju vi i lite olika sorters orter. Jag tror inte att det är samma sak att bo i Benavente, med 24 000 invånare, som i Valladolid, med 315 000.

Det är mycket eftersnack om valet nu.
Som väntat gick PP ut som segrare, och har även fått absolut majoritet i kongressen, vilket antagligen är det som diskuteras mest just nu. PP fick nämligen inte absolut majoritet av rösterna, men eftersom valsystemet i Spanien bygger på att varje region har x antal platser att "dela ut" och antalet av dessa beror på befolkningsmängd. Dock blir det inte riktigt jämt uppdelat mellan regionerna och det kan skilja några tusen röster per plats mellan olika regioner. Vilket ledde till att PP kunde få absolut majoritet i kongressen utan att få absolut majoritet av rösterna.
Det diskueras alltså mycket i media , säkert är väl att PP kommer att få igenom de flesta av punkterna på sitt partiprogram.

Så nu har jag avnjutit en kvällsmat bestående av egenplockade svampar (även om de flesta kanske inte hittades av mig, det är rätt svårt att se en gråbrun svamp i ett gråbrunt lanskap...). Måste säga att det var väldigt gott.

Så nu ska jag bara packa ihop det sista innan jag drar mig mot sängen för att vara utvilad inför morgondages äventyr...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0