Nationaldag

¡Hola!

Så var det då 12 oktober och Spaniens nationaldag vilket betyder ingen skola. Ganska skönt att ha en sovmorgon såhär mitt i veckan, även om lärarna utnyttjar det till att ge mer läxor...

Efter en morgon med slappande och pluggande gav jag mig vid fyratiden iväg mot Benavente för att spela på och se min första tjurfäktning. Vi hämtade upp Laura (dotter i värdfamiljen) på busstationen, eftersom hon pluggar i Zamora, men var väldigt nyfiken på tjurfäktningen eftersom hon aldrig sett någon. Dessutom spelar hon i Maestro Lupi med.

Tjurfäktning var... intressant. Jag skulle inte säga barbariskt, för det är det inte. Det är, enligt mig, ganska mycket för ganska lite. Jag hade väntat mig en söndersargad tjur och en nerblodad matador. Men det är mer peta lite på tjuren med en vass pinne och sticka fast pinnar i tjuren så den ser ut som en... julskinka... typ. Det kanske låter kallblodigt, men det är inte så mycket, det hela är över på runt tio minuter en kvart och det är knappast så att man går därifrån med ett illamående i magen.
Jag skulle inte säga att jag gillar det, kommer nog knappast att gå på en till (30 € för att se 6 tjurar dö), men det är som sagt, intressant. Tjurfäktning i Spanien är en sport som typ ishockey eller handboll i Sverige. (kanske inte direkt men... hmm... ni fattar nog) Det finns en kanal här i Spanien som heter Canal+ toros, men live-sändningar, kommentatorer och "hur känns det"-intervjuer. Lite som vilken annan sport som helst faktiskt.(Kanske inte fotboll, som hela världen, utom möjligen USA, avgudar... BTW Grattis Sverige till platsen i EM, ska bli intressant att se... :D)

Imorgon är det skola och tillbaka till vardagen igen. Kommande prov: Biologi/Geologi och Musikhistoria.
Najs, najs.

¡Chao!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0