Torsdag igen...

En vecka sen jag skrev. Hmm... är inte så bra på detta tror jag. Aja har det trevligt här i Spanien även om det fortfarande är svårt att vänja sig vid vissa saker, som att man inte äter mer än max en macka till lunch i skolan utan äter vid 3 - när man kommer hem; och övriga matvanor - jag gillar spansk mat, men det hade ju inte varit fel med lite korv stroganoff eller pasta och köttfärssås nån gång ;)

I måndags hade jag mitt första prov på spanska. I och för sig inget stort, men i kemi. Kemi på spanska är inte samma sak som kemi på svenska, eftersom spanjorerna använder ett helt annat system för att namnge olika ämnen. (Egentligen har man 3 system, men det traditionella, dvs detta, är det vanligaste) Tex använder man inte prefixen di, tri, tetra osv. utan olika prefix och suffix beroende på hur många som ingår av det andra ämnet (främst vid oxider), vilken reaktion som skett och så finns det typ 2 alternativ på varje och jag har svårt att finna en regel för detta... Vilken tur att provet var på just detta då ;) Är nog lättare om man som de andra har läst det innan, men lärarna är rätt förstående med att jag inte alltid förstår allt de säger. De kan ju knappast förenkla undervisningen bara för att jag ska förstå... Aja, tror att jag förstår det mesta av vad de säger i alla fall.

Ämena jag läser är:

Matematik
Biologi
Fysik och kemi
Det spanska språket och litteraturen
Engelska
Musikhistoria
Filosofi
Gymnastik

Trevligt, trevligt.

Imorgon blir det skola och sedan repetition med Maestro Lupi, för den 12e (oktober) ska vi spela på tjurfäktningarna som ska hållas, för första gången, i Benavente. Spännande... 6 tjurar, 3 toreros och antagligen ganska mycket blod (det slutar med att tjuren dör - ingen Ferdinand här inte...) Ska bli intressant att se...

¡Adios!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0