Åh, en blogg (?)

För nästan 10 månader sen sökte jag till Internationella Programkontorets ettårsprogram. Jag hade bestämt mig för att jag ville studera ett år utomlands, och Spanien kändes som ett tja, bra val, eftersom jag läst spanska i närmare 5 år.

Efter flera långa telefonsamtal med IPK och en otroligt nervös intervju i Malmö fick jag till slut reda på att jag var antagen. Jag drog en djup suck av lättnad, eftersom jag oroat mig att de inte velat skicka iväg mig pga min unga ålder. (elever i 2:an prioriteras före dem i 1:an, och jag var dessutom ett år yngre än de andra i min årskurs) Sen bar det av till Stockholm och informationsmöte där vi fick lära oss att det kommer vara jättekul, men vi kommer antagligen må skit också. Woho! Träffade även andra ungdomar so skulle till Spanien och även en kille som varit där var med och berättade om sina upplevelser. Efter några timmars möte bar det iväg hemåt igen med huvudet fullproppat av information. Nu var det igång på allvar.

Sen började det hela. Kontakta skolan hemma - hur gör jag med ej avslutade kurser? Skaffa försäkring, hålla en dialog med värdfamiljen, kontakta csn om alla möjliga olika sorters bidrag, boka flygbiljett, kolla upp resväg och mycket, mycket mer. Avresedatum bestämt till 11 september.

Idag: 9 september. Har packat väskan, vägt väskan packat om. Det är svårt att få ner allt när man bara har tillåtelse att packa 23 kg. Eufoniet är nerpackat (ett stort blänkande instrument - googlable) bara handbagaget kvar. Åker till Malmö imorgon för att sova där en natt, så sista kvällen i Växjö spenderades med familjen, fredagsmys och tacos, mums. Kom på att jag borde starta den där bloggen som jag tänkte skapat förra söndagen, så att jag kunde bloggat lite om förberedelserna inför resan. Aja, nu är den uppe i alla fall.

Sista dagen med klassen idag, i alla fall på ett år, mycket avsked, många kramar.



Recept på hejdå-fika, gott gott :)

Ingredienser:

225 g smör
3 ägg
4,5 dl strösocker
4,5 tsk bakpulver
3 tsk vaniljsocker
6 dl vetemjöl
1 dl mjölk

Glasyr:
100g smör
2 msk kakao
4-5 dl florsocker
vatten eller kallt kaffe

Gör såhär:
Sätt ugnen på 225 grader. Smörj en plåt med höga kanter eller lägg i bakplåtspapper, ca 40x30 cm med minst 3 cm kant.
Vispa ägg och socker pösigt i en bunke.
Tillsätt bakpulver, kakao och vaniljsocker och blanda ihop.
Tillsätt sedan mjöl, mjölk och smöret (som du smält).
Häll ut och bred ut smeten i formen, grädda i nedre delen av ugnen ca 10-15 min.
Låt sedan kakan svalna under bakduk medan du gör glasyren.

Glasyr:
smält smöret, tillsätt övriga ingredienser och rör ihop till en jämn smet.
Bred sedan ut glasyren över kakan medan den fortfarande är varm.

Låt glasyren stelna och skär sedan upp kakan i lämpligt stora bitar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0