Recuperación

Hejsan!

Jag kan ju inte direkt skryta med att jag uppdaterar min blogg speciellt ofta. Egentligen hade jag inte tänkt att skriva något mer alls, men så kom jag på igår att det ju hade varit kul att kunna se tillbaka på mitt år i Spanien framöver, så någonstans borde jag ju skriva lite. Och varför inte då här.

Så, vi kan ju börja med en snabbgenomgång av de senaste 5 månaderna här i Spanien: Efter att ha träffat de andra svenskarna i Madrid, åkte jag hem igen. Resten av höstterminen gick bra och i december nådde jag målet jag hade satt att nå till sommaren: att bli godkänd i alla ämnen. Med helt okej marginal dessutom, 7,7 av 10 i medel. Sedan började jullovet och jag stannade kvar i Spanien. Firade jul med min värdpappas familj (dock är jul inte lika upphajpat här). Min kära familj skickade mig ett notställ i julklapp och min värdfamilj gav mig en mössa och innetofflor. Nyår firades i León tillsammans med min värdmammas brors familj. Vi åt middag och 12 vindruvor vid tolvslaget. Dock sköts det inga raketer. Vid 1-tiden åkte vi tillbaka till Benavente och sedan gick vi (jag + Laura + Adrián + resten av Benaventes & omgivningarnas ungdomar) ut och dansade tills gryningen. Till frukost blev det churros med choklad. Mmmmm...

Året började med ett besök i Madrid tillsammans med Carl-Fredrik, som även var snäll och tog med lite svensk mat, exempelvis knäckebröd och en massa godis. Det var även skönt att få prata med en svensk igen, för första gången på 4 månader. Sedan åkte jag hem och vi firade ”los Reyes”, vilket är Spaniens motsvarighet till julafton, ungefär. Fast jag tror det är viktigare och större i familjer med små barn.

Jag gjorde ett kort Sverigebesök de sista dagarna i februari. Lyckades pricka in köldknäppen som kom, och det var inte trevligt att att vänta på tåget i Kastrup när det var -10 och jag bara hade min spanska ”vinterjacka”. Med det var kul att träffa alla igen och dessutom lyckades min brors handbollslag ta sig till steg 5 i SM (8 bästa lagen i Sverige, spelades i mars och de slutade 5:a) på hemmaplan.

I februari, under ”Carnaval” hade vi fyra dagar ledigt, så min värdfamilj, jag och två vänner till min värdbror åkte till Pyrineérna i norra Aragonien för att åka skidor. Stationen hette Astún och vi hade strålade sol alla dagar utom en. Missade ju dock Carnaval, men det var helt klart värt det.

I mars blev det många besök i städerna runtomkring Benavente med skolan. Vi besökte Valladolid för att se en pjäs och förra veckan kom det 25 holländare till Los Sauces (eftersom vi har ett utbyte med en holländsk skola) och vi besökte León och Salamanca. Jag var egentligen inte med i utbytet, eftersom jag inte åkte till Holland och därmed inte hade en holländare boende hemma hos mig. Men jag hade inte varit i Salamanca innan och när jag bad snällt sa de att jag kunde få följa med till León också. Sen var i princip alla mina vänner med i utbytet, så vi gick ut tillsammans på kvällen, och eftersom jag, hrmmm, talar rätt bra engelska i jämförelse med de flesta spanjorer, fick jag vara med på typ allt utbytesstudenterna gjorde. ;)

Sista helgen i mars åkte jag till Barcelona eftersom min svenska orkester,Växjöskolornas Musikkår, ska på orkesterfestival dit i juni och organisatörerna hade en typ ”visningshelg” för kontaktpersoner från orkestrarna. VSM ville ha en ungdom med också, men ingen anmälde sig frivilligt. Så de frågade mig om jag ville åka till Barcelona en helg med allt betalt inkluderat resa. Svårt val. Det var superfint och jag tror det kommer bli kanon.

Under påsklovet hade vi besök från Sverige, dock ingen jag kände sen innan, utan utbytesstudenten som bodde här förra året, Vida, och hennes pappa. Tillsammans med dem åkte vi till Galicien och besökte Vigo, Santiago de Compostela och en liten medeltida stad i Portugal som låg precis på gränsen till Spanien. Vigo ligger precis vid kusten och vi åt en skaldjurslunch i en stadsdel känd för sina skaldjur: la Piedra. När vi nådde Santiago dagen efter kände sig Vida lite dålig och en efter en började medlemmarna ur resegruppen känna sig dåliga. Vi hade tur att vi lyckades ta oss hem, men vi hade det trevligt i alla fall.

fortsättning följer...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0